Ahoj Miro, jakého máš ty providera/karty pro vaše elektroauto? Jaký máš tarif/roaming, co ti umožňuje cestovat a nabíjet po evropě a za jakých podmínek? Nejde mi o skutečné ceny, spíš o to, jakého máš porvidera, jaká je to síť, co kde můžeš a nemůžeš, do jakých různých situací se při nabíjení můžeš dostat.
V placení ze dobíjení elektroaut je trochu chaos. Je to jak v dřevných dobách mobilů, kdy jsi měl jednu simku na psaní SMSek a druhou na volání.
Ve zkratce platí: čím chceš mít život jednodušší tím to budeš mít dražší. A čím pomaleji ti stačí dobíjet, tím to budeš mít levnější.
Takže mám čtyři poskytovatele pro ČR a tři do zahraničí a střídám je. Můžeš mít jednoho pokud hodně chceš, ale ten rozdíl v ceně je takový, že rád akceptuješ mít vícero registrací.
V ČR stačí, když máš registraci u ČEZ, EON a PRE. V Brně mám ještě lokálního poskytovatele Teplárny Brno. Registrace tě nic nestojí, máš ji za pět minut hotovou. A můžeš platit z aplikace nebo NFC čipem co ti zdarma pošlou.
A klidně můžeš zaplatit čipem EONu u PRE. Ale budeš platit až o 4 Kč více za kWh. Což klidně mohou být dvě stovky na jednom dobíjení.
V ČR existují minimálně dva poskytovatelé, kteří fungují podobně jako CCS. Dostaneš kartu, která ti bude fungovat všude a dostaneš jednu fakturu na konci měsíce. Ale furt je to o něco dražší. Firmám to zjednodušší život. Fyzickým osobám asi moc ne. Mě osobně nevadí mít několik čipů v přihrádce auta. Hlavně proto, že v ČR vlastně dobíjím velmi málo. Výlety po Jižní Moravě a Vysočině zvládnu bez dobíjení po cestě. To už musí být výlet do Jeseníků nebo na Vltavu, abych byl nucen se cestou zpět stavit na nabíjecí stanici. Takže tarif v ČR neřeším a používám ten, kde se neplatí měsíční poplatky - hodně měsíců v roce v ČR u stanic prostě nedobíjím. Dobíjím doma. V létě zadarmo z FVE, v zimě z nočního proudu za cca 4 Kč/kWh.
Takže mnohem více řeším nabíjení mimo ČR. K tomu existuje docela hodně poskytovatelů, kteří umožňují se připojit k téměř libovolné nabíječce v Evropě. Jsou jenom o trochu dražší než místní poskytovatelé. Ale za ten komfort, že nemusím řešit registrace v aplikaci v italštině nebo holandštině - to mi za to stojí.
Většina automobilek provozuje takovou brandovanou službu: ChargeMyHyundai, Powerpass od Škody….
Pak existuje další specializovaní poskytovatelé. Já teď používám Elli Ty ceníky se dost liší. A kdo byl nejlevnější vloni, nemusí být nejlevnější letos.
No pak začíná velká magie výběru tarifu. Protože velmi brzy zjistíš, že cena za dobíjení se může pohybovat od 7 Kč až po 21 Kč za kWh. Takže plné nabití vybité baterky tě může stát 350 Kč nebo taky 1050 Kč. Pokud použiju jako příměr oblibené Chorvatsko, tak mě cesta do Zadaru a zpět může stát buď dva tisíce nebo taky šest tisíc. A to už se vyplatí trochu u toho přemýšlet.
Takže když jedu do Chorvatska tak si u Elli zaplatím nejdražší tarif. A pak mám u nabíjecí sítě Ionity cenu 11 Kč/kWh - což mi několikanásobně zaplatí cenut toho tarifu 350 Kč/měsic. A tarif si na konci měsíce vypnu a přepnu na bezplatný. A nechám to tak až do další dovolené. Tedy to Chorvatska tam a zpátky dám za tři tisíce Kč.
Ionity je zároveň síť, co má nejrychlejší nabíjecí stanice. Takže u stanice jsem obvykle tak deset minut. Vzácně patnáct minut. Stanice jsou v příhodné vzdálenosti cca 200 km od sebe podél dálnic, takže si vystačím s těmito stanicemi.
Kdybych chtěl hodně šetřit, tak i v zahraničí najdeš možnosti jak nabíjet levněji, ale musel bys stát u nabíjecí stanice třeba hodinu. A to s plně naloženým autem a dětma asi nechceš. A těch cest během roku zase tolik nemám. Navíc ty levnější stanice jsou zpravidla osamocené. Tak se může stát, že tam přijedeš a stanice je obsazená a další auto stojí ve frontě. Takže na řadu můžeš přijít i za dvě hodiny. A to fakt nechceš. Takové dobíjení akceptuješ akorát v cílové destinaci vedle svého hotelu.
Já mám právě v oblibě síť Ionity, která staví větší “hnízda”. Čtyři stanice jsou minimum. Šest hodně obvyklé. Občas se najdou hnízda o deseti a více stanicích. A když přijedeš k takovému hnízdu o šesti stanicích, tak jsou málokdy všechny stojany obsazené. A pokud ano, tak jsme zmiňoval, že jsou to velmi rychlé nabíjecí stanice a nejpozději za 15 minut odjíždíš. Takže když je vše obsazené, tak se ti nejpozději do dvou minut nějaký stojan uvolní.