2019-12-08 12:42:39

Moje zkušenost s elektroautem (1. díl)

Svět elektro aut jsem sledoval dlouhou dobu. Bohužel ceny začínaly vysoce přes milion. Když se ceny dostaly pod milion, tak už to začalo být zajímavé. Ale hlavně se mi nechtělo koupit auto za skoro milion, když jsem nevěděl co vlastně chci.

Rozumějte, když si chci koupit spalovák, tak můžu s kamarády dlouze debatovat o tom, zda naftu nebo benzín. Jaké vstřikování a jakou převodovku. Ale elektro auta nic z toho nemají. Tak o co se mám vlastně při koupi zajímat? Ano - tušil jsem, že mě má zajímat kapacita baterky, a dojezd. Ale dojezdy se počítají dle různých standardů. A dva parametry na rozhodování se mi zdálo jaksi málo na informovanou koupi auta za milion. Tak jsem začal uvažovat o koupi auta z bazaru.

Ovšem u nás se prakticky žádná bazarová auta neprodávala. V zahraničí ano, za docela rozumných 400 tis. Ale to by znamenalo dovézt auto z Francie, Itálie nebo Německa. A s tím nemám žádné zkušenosti a moc se mi do toho nechtělo.

A v ten okamžik jsem se dočetl (psal se rok 2017), že car sharing Emuj končí a rozprodává elektro auta. Jel jsem se na něj podívat do Prahy, svézt se. A hned na místě se rozhodl, že chci Leafa. Vybral jsem si z nabídky toho, který se mi zdál nejméně opotřebovaný - byli tři roky staré - zaplatil jsem 420 tisíc a za pár dní mi ho převezli do Brna.

Proč Leafa? Protože to byl (a stále je) nejprodávanější auto. Nejprodávanější auto asi nebude úplný fail. Leaf - pro upřesnění: první generace - ujede na více než sto kilometrů. Což by mělo stačit na cestu do Brna (z naší vesnice) a zpět. A to i v našem kopcovitém terénu. Mělo by to stačit i kdyby ta baterka nějak časem odcházela (což se zhusta probíralo v diskuzích). Můj cíl byl koupit si tohle tři roky staré auto, získat zkušenosti pro rozhodování o koupi následujícího auta za několik dalších let.

Když jsem jel autem při testovací jízdě a i když jsem ho přebíral, tak vedle mě pokaždé někdo seděl a říkal mi co mám mačkat. Ovšem problém byl, když jsem poprvé zastavil, vypnul motor - a pak se chtěl znovu rozjet. V Leafu musíte nejdříve šlápnout na brzdu, zmáčknout startovací tlačítko, počkat až se rozsvítí jedna kontrolka a pak teprve zařadit rychlost. Když to znáte, tak je to bez problémů. Teď už to dělám úplně mechanicky. Ale pokud to uděláte v jiné posloupnosti, nebo zařadíte tu rychlost dáte dříve, tak to prostě nejde. A mě to samozřejmě poprvé nešlo. Seděl jsem v autě 15 minut a zkoušel jsem nastartovat auto. Návod byl v němčině a moje základy na to rozhodně nestačili. On ten návod svítí i na palubce. Ale mě to prostě nešlo. Koupil jsem auto za strašný prachy a ani ho nedokážu nastartovat. Teď se tomu směji, ale tehdy jsem neměl daleko k pláči.

Když už dokážete auto rozjet, tak je to úplně jednoduché. Elektro auto je výrazně jednodušší. Má automatickou převodovku. Resp. ono převodovku nemá vůbec. Resp. má převodovku jenom s jedním stupňem. Hezké vysvětlení (anglicky) je v tomhle videu. Závěr pro uživatele je, že auto nemá spojku a má jenom brzdový a plynový pedál. Na jednu rychlost zvládne auto se pomalu rozjíždet, ale i jet rychlostí 160 km/h (tam zasáhne omezovač rychlosti). A to co zvládne dopředu, zvládne i dozadu. Akorát se přiznám, že maximálku na couvání jsem nevyzkoušel. Údajně je na zpátečce omezovač na 50 km/h.

Mnoho lidí uvádí, že na elektro autě je ohromí jejich velké zrychlení. To je sice pravda. A kromě vychloubání se vám to bude hodit i ve městě, když budete vjíždet z vedlejší silnice na hlavní do proudu aut. S Leafem mi stačí mezera tak dva a půl auta, abych se zapojil do proudu aut a přitom nikoho neomezil. Ale stejně to není to hlavní co lidi ohromí. Největší pecka je, když vypnete klimatizaci a v autě je úplné ticho a pomalu se rozjedete. Jenom krokem. To očekávání na nějaký signál, že motor je nastartovaný, nějaký hluk že běží - a ono nic, a přitom se auto začne pohybovat - to je úplná bomba.

Do nějaké rychlosti asi 10 km/h nejsou slyšet ani kola. To auto je úplně nehlučné. Což je taky důvod, proč při couvání pípá jako nějaká dodávka. Je fakt, že pokud by někdo stál u zadního blinkru zády k vám a vy začali couvat, tak ten člověk by nic neslyšel a vy byste ho srazili. Proto mi přijde zvuková signalizace při couvání, jako velmi dobrý nápad. Objevují se snahy prosadit falešné ozvučení i pro pohyb dopředu. To mi přijde naopak jako blbost. Jednak klimatizace dělá při náběhu docela velký hluk (stále menší než je motor spalováku) a také prostě dopředu koukáte a neměl jsem za celý rok pocit, že by potichá jízda byla pro mě nebo chodce nebezpečná.

Nejčastější otázka: dojezd. U mého Leafa je to 100 km a více. Dost to záleží na okolní teplotě, způsobu jízdy a profilu terénu. Nejvíce dělá ta teplota. V zimě se dojezd pohyboval kolem 100 km. Nejméně jsem tam viděl asi 92 km. V létě jsem tam nejvíce viděl 155 km. Jak vidíte tak nízká teplota má vliv na kapacitu baterek. Ovšem příliš velká teplota je také problém. Proto některé auta mají tepelný management baterie, kdy se baterie řizeně chladí nebo ohřívá, aby podala optimální výkon. To ovšem navyšuje cenu. Leaf to nemá. Ale třeba Tesla nebo Huyndai Ioniq ano.

Způsob jízdy dělá taky hodně. Pokud překročíte 90 km/h, tak spotřeba velmi rychle stoupá. Spotřeba při 130 km/h je přibližně dvojnásobná než u 100 km/h. Nejde ani tak o cenu za kilometr - horší je, že se vám zmenšuje dojezdový rádius. Není problém jet i 160 km/h - pak zasáhne omezovač rychlosti - ovšem počítejte, že takto ujedete tak 40 km. To nevadí, když “jenom” spěcháte z práce domů a víte, že už nikam ten den nepojedete. Horší je to při cestě např. Brno - Praha, kdy chcete stavět akorát ve Vystrkově. Takže při dálkových jízdách jedete devadesátkou ve vláčku s kamiony. Při takových jízdách zhusta využívám tempomat, protože když se zakecáte, tak velmi jednoduše zjistíte, že jedete hodně rychle (auto je tiché - žádná zvuková zpětná vazba od motoru) a že dojezd je najednou kratší než by vám bylo milé. Takže pokud plánujete jezdit po dálnici, tak určitě v autě chcete tempomat, resp. omezovač rychlosti.

Příště se zkusím rozepsat o dalších věcech: Konektory. Způsob dobíjení. Kontrola trakce. Tažná zařízení. Tarify od distributora. Jaké auto si koupit.

Ale než se tím prokoušu a napíši to, tak velmi krátké shrnutí: Ano, moje další auto bude zase elektro. Pokud máte v rodině dvě auto, tak elektroauto chcete taky. Pokud máte jenom jedno auto a rodinu máte dále jak 200 km, tak elektroauto nechcete. Pokud jste cesťák, tak elektroauto nechcete. Pokud nemáte vlastní garáž nebo vyhrazené místo s elektřinou, tak auto nechcete. Proč? Pochopíte z dalších dílů.


Posted by Miroslav Suchý | Permanent link
Comments
comments powered by Disqus