2019-12-17 09:32:58

Konektory elektroauta (4. díl)

Víte co je to Schuko, Mennekes, Chademo, Yazaki a další? Tentokrát to bude o dobíjecích konektorech.

Každé elektroauto musíte do elektřiny připojit kabelem a ten musí mít na konci konektor. Naivně si myslíte, že konektory jsou nějak sjednocené? Ha, ha. Naštěstí v Evropě zasáhla EU, takže v tom není takový bordel jako to bylo kdysi s mobily. Ale i tak se budete muset seznámit s některými termíny.

Yazaki nebo-li Typ 1. V odborných kruzích známý jako SAE J1772. To vše označuje jeden a ten samý konektor pro nabíjení střídavým proudem z jedné fáze. Na druhé straně je obvykle normální koncovka do běžné zásuvky. Používá se pro pomalé dobíjení ze zásuvky.

Type 2 nebo-li Mennekes. Je konektor pro nabíjení střídavým proudem a zvládá i tři fáze. Teoreticky zvládá rychlost dobíjení až 44 kW. Od roku 2014 musí mít všechny nová auto prodávaná v Evropě právě tento konektor. Mohou mít i další, ale tento je povinný.

CSS je rozšíření konektorů Type 1 a Type 2 o dva kolíky pro dobíjení stejnosměrným proudem. Technicky byste měli rozlišovat Combo 1, které je rozšířením Type 1. A Combo 2, které je rozšířením Type 2. Ale v Evropě se prakticky používá jenom Combo 2. Technicky by do CSS zásuvky měl jít zapojit konektor Typ 2. Ale na svém autě nemám ani Type 2 ani CSS. Takže bohužel se zkušenostmi nemohu sloužit. :( Teoreticky Combo 2 zvládne dobíjení až 350 kW.

CHAdeMO - je původně Japonský standard pro dobíjení stejnosměrným proudem. Zvládá až 62,5 kW. Co vás asi překvapí u prvního dobíjení je tloušťka a váha kabelu. Drobná žena má určitě bude mít problém s ním manipulovat.

Pokud chcete vidět konektory na fotce. Tak koukněte na tuhle přehlednou galerii.

Když budete kupovat auto, tak se podívejte zda je ve výbavě palubní nabíječka. Buď Yazaki nebo Type 2. On totiž takový kabel je dost drahá věc. Stojí v řádu velkých tisíců nebo menších deseti tisíců.

To všechno se musíte naučit, protože u nabíjecích stanic vás čeká velké přezkoušení. Dost často najdete na nabíječkách Yazaki, Chademo a CSS (Combo 2). Ale ne vždy. Někde chybí Chademo. Jinde CSS. Onde chybí Yazaki. Většinou na nabíječkách najdete kabel. Někde (EON) ale jenom konektor a musíte mít vlastní kabel. Někde máte pro Yazaki zásuvku s konektorem Yazaki někde máte normální zásuvku a dost často (v garážích) najdete pětikolík.

Pětikolík nebo-li 400 V CEE. Je třífázová zásuvka. Taková ta, co se do ní dáva míchačka apod. Dost často bývá v parkovacích domech nebo krytých garáží u obchoďáků. Poměrně často u ní bývá vyhrazené místo pro nabíjení a nabíjení bývá zdarma. Ovšem kabel tam není nikdy. Takže redukci z pětikolíku pro vaší palubní nabíječku si chcete koupit jako první. Naštěstí stoji asi dvě stovky.

Občas se můžete dočíst o zásuvce Schuko - to je v podstatě normální zásuvka, která nemá zemnící kolík. Zemnění je vyvedeno do pásku na kraji zásuvky. Tento systém se používá v Německu. Naprosta většina vidlic do zásuvky je s tímto systémem kompatibilní. A naopak. Takže prakticky nahlíženo Schuko = normální zásuvka.

A závěr dnešního povídání? To že někdě je nabíječka ještě neznamené, že tam nabijete. A už vůbec to neznamená, že nabijete rychle. Rozhodně chcete pár nabíječek vyzkoušet - např. když máte ještě 50 procent kapacity. To abyste v případě neúspěchu ještě dojeli domů. A to jsem dneska ještě nic nenapsal o tom jak probíhá placení. Což je taky chuťovka. Ale to až příště.

Předchozí díl


Posted by Miroslav Suchý | Permanent link
Comments
comments powered by Disqus