2019-12-13 23:16:04

Jak dlouho dobíjím auto? (3. díl)

Druhá nejčastější otázka: jak dlouho dobíjíš auto? Asi tak šest až osm hodin. Jenže ta otázka je položena špatně. Na co se většina lidí vlastně chce zeptat je: jak dlouho čekáš na dobíjení? Odpověď: Asi tak tři minuty. Proč ten velký rozdíl?

Většina lidí si myslí, že nabíjím na nabíjecích stanicích. Ale to není pravda. Nabíjecí stanice využívám velmi vzácně. Za ty dva roky jsem je využil asi desetkrát. Z toho polovina případů byla ze zvědavosti - abych si to vyzkoušel jak to funguje. Běžně dobíjím z normální zásuvky v garáži. Auto má spotřebu asi jako vysavač a jakákoliv bežná zásuvka je schopna dobíjet auto. Technicky řečeno tam teče 10 A. Na druhou stranu ten proud je malý, takže to dobíjení trvá. U mého auta asi deset procent baterie za jednu hodinu. Ale to úplně stačí. Přijedu domů, strčím auto do zásuvky a ráno mám nabito a vyjíždím se 100 procenty.

Když vím, že budu přes den nebo večer více jezdit, tak si zapojím auto do zásuvky i v práci. V práci mi auto stojí osm hodin v garáži a pomalé dobíjení není problém.

Nabíjecí stanice jsou pro ty, co nemají doma garáž nebo místo se zásuvkou. Nebo když přes den jezdíte opravdu hodně. Několikrát se mi stalo, že jsem měl přes den pochůzky resp. pojíždky a večer jsme jeli ještě do města do divadla. A baterka už na cestu zpět nestačila. Takže jsem musel na nabíjecí stanici. Vím, že z Bohunic potřebuji 15 procent baterie abych se dostal přes kopec domů. Takže když vidím, že v Bohunicích mám deset procent baterie, tak zajedu na nabíjecí stanici (v okolí jsou tři) a nabiji auto. Ovšem nikdy do plné baterky. To je největší změna oproti spalováku. Když zajedete na benzinku, tak si prostě vezmete plnou (když už tam jste). Není důvod proč si brát benzín jenom za stovku. Teda pokud nejste student. :) U nabíjecí stanice je to jiné. Jednak elektřina u nabíjecí stanice stojí více než kolik vás stojí doma (aktuálně je častá cena 10 Kč/kWh). A také to nejde tak rychle jako s benzínem. Takže nechcete čekat na plnou baterku. Já si obvykle doberu jenom těch pár procent co mi chybí do těch patnácti procent, tak abych dojel domů. A doma připojím auto do zásuvky a dobíjím přes noc. Mám to levnější a nemusím čekat.

Samozřejmě, že kdybych měl auto s dojezdem 200 km a chtěl bych jet do Chorvatska, tak musím stavět na nabíjecích stanicích a čekat. Ale tohle se starým Leafem stejně nechcete dělat. A s novou Konou máte dojezd 300 km a to už bych dojel z Brna ke tchánům za Prahou na jedno nabití. Tam bych si mohl dát auto opět do zásuvky a ráno můžu jet zpět.

A jak je to s rychlostí u nabijecích stanic (rychlo nabíječek)? To se opět nedá přesně říct. Stanice umí nabíjet velkým proudem, ale ta hodnota je různá. Existují nabíječky které dodávají malý proud např. 20 kW (typicky stanice co fungují zdarma u obchoďáků), obvyklé jsou hodnoty 50-80 kW. Ale existují i nabíječky co umí přes 100 kW. Jenže to musí umět i auto. Takže většinou nabíjíte pomaleji, protože vás omezuje schopnost nabíječky nebo auta.

Ale to není stejně důležité, protože jak jsem již říkal - témeř nikdy nechcete dobíjet do plné baterky. Za dva roky co máme elektroauto jsem na rychlonabíječkách strávil průměrně tak tři minuty. Nejvíce pět minut.

Rychlost dobíjení u rychlonabíječek ovlivňuje i stav baterky. Totiž - lithiové baterie se nesmí nabíjet, když už jsou plně nabity. Proto obsahují program, který to kontroluje. A když už je baterka skoro dobita, tak automaticky zpomaluje dobíjecí proud. Představte si to jako když chcete dolít do kýble vodu z hadice. Ale nesmíte přelít. Na začátku můžete pustit proud naplno. Ale ke konci můsíte proud vody zpomalit, jinak by voda cákala ven z kýblu. V případě baterie by to znamenalo, že by explodovala. Takže prvních 80 procent se nabíjí hodně rychle a posledních dvacet procet jde opravdu pomalu. Pokud chcete udělat velký přejezd a chcete si po cestě nabít baterii co nejvíce, tak nikdy nečekáte na plné nabití, ale nabijete jenom na 80 procent a pak jedete k další nabíječce nebo už do cíle.

Několik lidí se mě ptalo, jak velký jistič si mají dát do garáže, pokud tam chtějí v budoucnosti dobíjet auto. Měl by stačit jistič na 16 A. Některá nabíječky zvládnou i 32 A. Takže takový jistič je už jistota.

Dobré je si zjistit, kolik fází je schopna využít integrovaná nabíječka v autě. Některé jsou schopny využit tři fáze. A můžete se tak v garáži napojit na třífázovou zásuvku 400V/16A. Ta díky třem fázím nabízí výkon 11 kW. Takže zcela vybitého Leafa můžete mít nabitého za dvě hodiny i při pomalém nabíjení.

Předchozí díl


Posted by Miroslav Suchý | Permanent link
Comments
comments powered by Disqus